България
е на една от челните позиции по качество и скорост на интернет в света. Независимо
от тези добри условия, които ни се предлагат, едва 10 % от разплащанията стават
по електронен път. Според Българската асоциация за електронна търговия в
големите градове хората, които пазаруват онлайн са около 60 %. Това твърдение
ми се струва доста пресилено, да не кажа направо невъзможно. Имам някаква
реална представа за онлайн търговията и според мен сме много далеч от подобен
процент, в моите представи електронната търговия сред потребителите реално варира
около 5%-10% .
Какви
са основните проблеми, пред които се изправя онлайн търговията в България?
Има
два фактора, които карат българина са гледа скептично на електронното
пазаруване – недоверието и страха. Недоверие към хилядите търговци, които през
последните години се появиха в интернет. Хората не са сигурни дали могат да се
доверят поредния електронен търговец, който е никому неизвестен и няма
създадено добро име в обществото. Страхът от своя страна се проявява в
неизвестността дали въобще ще получите стоката, за която сте платили или ще
получите нещо, което реално не отговаря на посочените в сайта характеристики.
Тук
трябва да погледнем и от другата страна на нещата, тоест какво предлага бизнеса
в електронната търговия и с какво може да спечели потребителите, с други думи
готов ли е българският бизнес за онлайн търговия. Според неофициални данни
транзакциите между онлайн търговци и крайни клиенти са под 50 % от общия обем на електронната
търговия, останалите разплащания са осъществени между частни лица. Това само по
себе си доказва, че бизнесът още не е готов и не може да спечели доверието на
потребителите. Естествено има големи електронни магазини, които се представят
доста добре, но като цяло те са собственост на големи вериги от магазини, които
имат и физически представителства, а по този начин вдъхват по-голямо доверие на
клиентите. Още повече, че през годините са създали име на лоялни търговци,
които изпращат стоката, която е поръчана и нямат проблем с доставките. Много
по-трудно е на магазините, които присъстват единствено в интернет да създадат
това добро име на търговец и да спечелят клиентите си. Точно такива магазини са
достойни за уважение и признание, а те го получават от доволните потребители.
Нужно
е бизнесът да се адаптира според нуждите на потребителите и да може да задоволи
всяко тяхно желание. За по-големите играчи на пазара, това не е особен проблем,
тъй като разполагат с необходимите ресурси да го постигнат, но за средните и
най-вече малките търговци това е доста по-трудна задача. Те нямат нужните
ресурси, за да поддържат собствен електронен магазин, който от своя страна има
нужда от немалка администрация. Ето защо една от възможностите пред тях е да
сключат договор с компания, която изцяло
да се занимава с електронните им продажби. Това са електронни магазини, които
поемат ангажимента да предлагат стоките на търговеца, да администрират
поръчките, доставките и отношенията с крайните клиенти, като от самия търговец
се изисква единствено да може да достави поръчаните продукти. За малките фирми
това е една чудесна възможност, която им спестява огромния ресурс и време срещу
заплащане на месечен абонамент.
Тенденциите
пред онлайн търговията са изключително положителни. Пазарът става все по-голям,
а стоките, които се предлагат все по-разнообразни. Очаква се ръстът на електронните
продажбите да достигне до 20-30 % от общия обем на търговията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар