събота, 16 юни 2012 г.

Готов ли е българският бизнес за онлайн търговията


България е на една от челните позиции по качество и скорост на интернет в света. Независимо от тези добри условия, които ни се предлагат, едва 10 % от разплащанията стават по електронен път. Според Българската асоциация за електронна търговия в големите градове хората, които пазаруват онлайн са около 60 %. Това твърдение ми се струва доста пресилено, да не кажа направо невъзможно. Имам някаква реална представа за онлайн търговията и според мен сме много далеч от подобен процент, в моите представи електронната търговия сред потребителите реално варира около 5%-10% .

Какви са основните проблеми, пред които се изправя онлайн търговията в България?

Има два фактора, които карат българина са гледа скептично на електронното пазаруване – недоверието и страха. Недоверие към хилядите търговци, които през последните години се появиха в интернет. Хората не са сигурни дали могат да се доверят поредния електронен търговец, който е никому неизвестен и няма създадено добро име в обществото. Страхът от своя страна се проявява в неизвестността дали въобще ще получите стоката, за която сте платили или ще получите нещо, което реално не отговаря на посочените в сайта характеристики.

Тук трябва да погледнем и от другата страна на нещата, тоест какво предлага бизнеса в електронната търговия и с какво може да спечели потребителите, с други думи готов ли е българският бизнес за онлайн търговия. Според неофициални данни транзакциите между онлайн търговци и крайни клиенти  са под 50 % от общия обем на електронната търговия, останалите разплащания са осъществени между частни лица. Това само по себе си доказва, че бизнесът още не е готов и не може да спечели доверието на потребителите. Естествено има големи електронни магазини, които се представят доста добре, но като цяло те са собственост на големи вериги от магазини, които имат и физически представителства, а по този начин вдъхват по-голямо доверие на клиентите. Още повече, че през годините са създали име на лоялни търговци, които изпращат стоката, която е поръчана и нямат проблем с доставките. Много по-трудно е на магазините, които присъстват единствено в интернет да създадат това добро име на търговец и да спечелят клиентите си. Точно такива магазини са достойни за уважение и признание, а те го получават от доволните потребители.

Нужно е бизнесът да се адаптира според нуждите на потребителите и да може да задоволи всяко тяхно желание. За по-големите играчи на пазара, това не е особен проблем, тъй като разполагат с необходимите ресурси да го постигнат, но за средните и най-вече малките търговци това е доста по-трудна задача. Те нямат нужните ресурси, за да поддържат собствен електронен магазин, който от своя страна има нужда от немалка администрация. Ето защо една от възможностите пред тях е да сключат договор с компания, която  изцяло да се занимава с електронните им продажби. Това са електронни магазини, които поемат ангажимента да предлагат стоките на търговеца, да администрират поръчките, доставките и отношенията с крайните клиенти, като от самия търговец се изисква единствено да може да достави поръчаните продукти. За малките фирми това е една чудесна възможност, която им спестява огромния ресурс и време срещу заплащане на месечен абонамент.

Тенденциите пред онлайн търговията са изключително положителни. Пазарът става все по-голям, а стоките, които се предлагат все по-разнообразни. Очаква се ръстът на електронните продажбите да достигне до 20-30 % от общия обем на търговията.


Няма коментари:

Публикуване на коментар